CHRÁM TOUR

November 11, 2016

Klasickou cestou, lemovanou nekončící řadou mrakodrapů, věžáků a obrovského přístavního překladiště, se dáváme k Hong Kong Island. Dnes ovšem na západ od IFC čtvrti, tedy na severovýchod tohoto ostrova. Hodně se na tohle místo těším, protože by to mělo být plné taoistických chrámů.

Vystupujeme na Sheung Wan, kde míjíme Policejní stanici (pro Honzu dobrý vědět) a vydáváme se dál do ulice trhovců s mořskými potvorami, která je údajně vyhlášená. Kromě ryb a mušlí tu najdete hady a (promiň maminko), žabičky.

Vydáváme se dál po jedné z hlavních ulic, totiž Hollywood Road, s cílem projít Hollywood Road park. Nutno říct, že do parku se můžete dostat pouze po schodech, totiž přes dvoupatrový bejvák místního obyvatele. Park je to vcelku průměrný, ale slyším tu dobrou angličtinu a vidím mladé tváře - poblíž je údajně nějaká univerzita (až po určité době mi dochází, že je to ta The University of Hong Kong u pobřeží), takže je jisté, že tu nejsem naposledy...

Přes Queens Road, což je hlavní tepna celé této oblasti, se dostáváme do malé a zdánlivě nezajímavé uličky Tai Ping Shan Street. Naprosto bezděčně bych přešla první plánovanou zastávku v chrámu Pak Sing Ancestral Hall, který svou neokázalostí nevzbuzuje téměř žádnou pozornost. Při vstupu do útrob nás zasáhne silné aroma z hořících tyčinek (kadidel) a tzv. závěsných kadidlových červů (coil). Protože tu není nic v angličtině a v náboženském symbolismu se nevyznám, nejsem zprvu schopná samostatně určit, do kterého chrámu jsme to vůbec vkročili (na této ulici se s odstupem pár domů nacházejí hned tři chrámy vedle sebe). Když si prohlédneme vnitřek, jsem zmatená o to víc, protože nedokážu říct, co by mohla být tzv. zeď předků nebo rodová zeď (v originále Ancestral Wall), tedy pamětní deska s tří tisíci vytyčených vzpomínkových tabulí. Na těchto tabulích jsou zobrazeny tváře a úmrtí Číňanů, jejichž těla se zde přechovávala v období, než si je jejich příbuzní mohli dovolit vyzvednout a řádně pohřbít doma na pevninské Číně (mainland China). „Pak Sing“ údajně znamená Sto příjmení, což naznačuje chápání místa jako jistého rodového pamětníku. Místo také údajně sloužilo jako útočiště pro staré lidi a lidi bez domova, čímž se stalo známé pod názvem living hell, neboť zde vedle sebe a pohromadě žili mrtví a umírající.

Když nás místní správce vyzve ke vstupu i do zadního traktu chrámu, moje pochybnosti nad určením této desky se rozplývají. Místo je to veskrze velmi tiché, zaprášené a v zásadě neopečovávané.

Další zastávka je jen o pár kroků dál, v taoistickém Tai Sui Temple, kde mi místní správce nedovolí fotit (oproti ostatním chrámům, kde turisty k focení ještě vyzývají). Snažím se z pána dostat nějaký informace, ale zcela marně - ve svém průvodci jsem se totiž dočetla, že sošky božstev zde mají zastupovat 12 zvířat zvěrokruhu, ale nejsem schopná určit, podle jakého klíče (je jich tu rozhodně víc než 12). Na rukách tedy správci ukazuju počet 12 a doufám, že se nějak dorozumíme. Vůbec nechápe.

Pak vchází muž v obleku a za 60 dolarů si kupuje papírek, na který si myslím, že vyplňuje svoje jméno, datum narození a nejspíš přání. Správce chrámu vede muže obřadně k oltáři, vybídne ho k pokleku a do rukou mu dá tři kadidlové tyčinky. Obrátí se ke konkrétní sošce božstva (myslím, že zastupuje rok mužova narození) a začne předčítat modlitbu, přičemž se muž rytmicky hlavní sošce na oltáři uklání. Poté správce vezme malý papírový koš, muž do něj vhodí svůj papírek a obojí nechají shořet. Předpokládám, že tento rituální obřad je zasvěcením konkrétnímu božstvu zvěrokruhu (odpovídající roku mužova narození) a má danému člověku zaručit požehnaný rok.

Jak moji svědeckou interpretaci poupravuje oficiální mytologie.. Tai Sui je konkrétní personifikovaná hvězda roku, související s planetou Jupiter. Těchto hvězd planety Jupiter, tedy personifikovaných dei sui božstev, je dohromady 60, přičemž toto číslo vychází z kombinací 12 božstev zvěrokruhu a 5 elementů. Každé z těchto 60 dei sui božstev se jednou za šedesát let stává Tai Sui, tedy Velmistrem roku, přičemž po vystřídání všech 60 se tento proces cyklicky opakuje.

Pokud pak má někdo takovou smůlu, že je narozen ve znamení zvěrokruhu, které se střetává s Tai Sui daného roku, je toto božstvo uraženo a daný člověk se mu musí omluvit a zaplatit mu poslušnost (chudák pán se evidentně špatně narodil). Ráda bych tímto zároveň varovala a vyzvala všechny, kdo jsou ve znamení Opice, tj. narozeni v letech 1980, 1992, 2004, 2016, ať laskavě Tai Sui v podobě Guang Zonga odprosí, protože je na vás pěkně nasranej a bude vám jinak tenhle rok dělat peklo.

Odprošení Tai Sui má dvě podoby, přičemž my byli svědky té běžnější. Říká se jí Pai Tai Sui, neboli Modlitba věku (Age Praying). Používá se v tom případě, když se danému nebožákovi dobře daří a nechce, aby to zlomyslný Velmistr roku pokazil. Dotyčný tak na zlatě obarvený papírek napíše datum a čas svého narození, který se před Velmistra přinese a je spálen poté, co je odříkána modlitba. Hotovo, je klídek.

Pokračujeme do posledního, třetího chrámu na této ulici, totiž buddhistického Kwun Yum Temple, zasvěcenému bohu soucitu a slitování. Na průčelí jsou buddhistické svastiky, uvnitř panuje posvátná atmosféra.

Před sebou máme zcela poslední chrámovou zastávku, totiž nejčastěji skloňovaný Man Mo Temple, což je stejně jako Tai Sui Temple obecné, tj. typové

označení určitého chrámu. My jdeme navštívit Man Mo Temple poblíž Hollywood Road, kam se dostáváme hipstří ulicí.

Na Man Mo Temple jsem se těšila nejvíc, protože je zasvěčený bohu literatury a podle tradice přináší pomoc studentům, kteří hledají nějaký směrodatný vývoj svého studia. Chtěla jsem teda boha poprosit, aby za mě napsal tu podělanou bakalářku nebo mi dal znamení, že se na to můžu vykašlat a já pak měla klidný svědomí, protože co já jsem proti vůli boží? Nakonec tam ale bylo moc lidí a navíc jsem se zařekla, že od 15. začnu zase psát, takže kdyžtak tam zajdu později a zapálím nejmíň celý svazek kadidlovejch tyček a budu se modlit až do omdlení.